Bevezető helyett szántam az alábbi idézetet, amelyben a szerző alaposan megvilágítja az EGYIDEJŰSÉG - ismertebb idegen nevén a Szinkronicitás - kérdéskörét. Fontosnak tartom ugyanis, hogy megértsük azt, ami szinte megérthetetlen: a reális/tárgyi világ dolgainak összefüggései nem csak a téridősíkon léteznek, sőt, elsősorban nem ott, mert amit mi ok-okozati láncsoroknak észlelünk, az csak tér- és időbeli visszatükröződése a nem-anyagi természetű, a 3Ds világot meghaladó valóságok tényeinek és történéseinek.
Paulinyi Tamás:
A Szinkronicitás
"Világunk eseményei összefüggnek, az okok okozatokat
szülnek, a közvetítés folyamatai pedig a fizika törvényeivel
magyarázhatók. A fizika, a kémia, a biológia vagy akár a pszichológia
megfigyelései szinte maradék nélkül képesek számunkra megértetni azt,
hogy hogyan is tevődnek át hatások, hogyan is generálják egymást a
valóság jelenségei.
Vannak azonban olyan események,
amelyeket a természettudományok nemhogy megmagyarázni, de elhelyezni sem
igazán képesek világszemléletükben, ezek pedig a parapszichológia
hatáskörébe sorolhatók. A jelenkori tudományos parapszichológia
kísérleti eredményei tényként tárják elénk az érzékszerveken túli
észleléseket (telepátia, távolbalátás, jövőérzékelés), illetve azt, hogy
tudatunk közvetlenül, vagyis az ismert fizikai közvetítők működése
nélkül képes hatni anyagi rendszerek állapotára, folyamataira
(tárgymozgatás, véletlenbefolyásolás). Bár az említett képességek
létezése világképformáló tényező, a valóság megfigyelhető jelenségei
között még ezeknél is megdöbbentőbb módon megnyilvánulókra bukkanhatunk.
A misztikusan különös "véletlen" egybeeséseket - C. G. Jung svájci
pszichiáter fogalmával - szinkronicitásnak nevezzük.
A rendkívül nehezen értelmezhető
szinkronicitás jelenségeket mindenek előtt érdemes egy-két életből vett
példával illusztrálni. Ha már Jungra hivatkoztam az imént, kezdjük az ő
praxisából származó - tán a legnépszerűbbé vált - példával. Jung, amikor
egy alkalommal éppen egy neurotikus hölgy álomanalízisét végezte, a
hölgy megemlítette, hogy álmában egy aranyszínű szkarabeuszbogár jelent
meg. Rögtön ezután Jung egy koppanást hallott az ablakon, majd amikor
kinyitotta egy zöldarany európai szkarabeuszbogár esett be rajta. Jung a
bogarat a hölgyhöz vitte és a következő szavakkal adta át: "íme hölgyem
az ön SZKARABEUSZA!" A történet még megemlíti, hogy a beteg állapotában
innentől gyökeres javulás állt be, ami szimbológiailag a szkarabeusz
élettel és újjászületéssel kapcsolatos jelentésével is egybevág.
A szent Szkarabeusz bogár - az óegyiptomi hit szerint - a halálból való újjászületés jelképe - a fotón: Tutanhamon gyűrűje
Mi is történt itt tulajdonképpen? Szkeptikusan szemlélve az eseményt -
mint majd minden hasonló esetben - a különös véletlenre gyanakodnánk.
Bár a véletlenek elméletileg nem zárhatók ki, valójában a szinkronicitás
ténye sem cáfolható. A szkarabeusz megjelent az álomban, az
analízisben, az ablakban, és végül szimbológiai értelemben a
gyógyulásban is. Hasonló jelentésű elemek egyidejű, nem oksági
összefüggésben álló felbukkanásáról van szó. A Jung által idézett
példához hasonló esetekről számtalan leírás és megfigyelés áll
rendelkezésünkre, nyilvánvalóan saját életünkből is. A dolgok, mintha
valami mágikus módon vonzanák egymást, egyszerre történnek a bajok,
egyszerre fordulnak jobbra a körülmények, bizonyos események ismétlődése
gyakran bizonyos szereplők vagy feltételek (nem logikusan összefüggő)
ismételt megjelenéséhez kötődik.
Ha ugyanis jobban megfigyeljük a szinkronicitásjelenségeket, legtöbbjük
elemei csupán egyetlen megfigyelő (a MEGFIGYELŐ) számára rendeződnek
valódi egybeeséssorozattá. Ha valaki például zöld-sárga csíkos daxlikkal
álmodik, majd egy antikvárium véletlenül fellapozott vicclapjából
csakúgy visszaköszön rá ez a sajátos látomás, mint ahogy még egy
játékboltban és egy farsangi menetben is találkozik vele ugyanaznapon,
akkor Ő az, aki ezeket az egyébként különnálló jelenségeket sorozatként
észlelte. Gondoljuk el, milyen végtelenül bonyolult koreográfia lett
volna szükséges akárcsak a jungi szkarabeusz-szinkronicitás szándékos
megrendezéséhez. Az egyéni tudat pszi képességeinek - az ilyesfajta
esetekben - kellőképpen hatni kell a kollektív tudattalan milliárdnyi
lelki érdekből font pszi és cselekvésbeli szövevényére, csakúgy ahogy a
megnyilvánulni készülő valóságnak az elképzelhetetlenül sok variációjú -
és az egyébként minden észlelő számára sükségesen egyaránt adekvát
választ hordozó - véletlenállapotaiból az önmaga számára markánsan
megjelenő aktuális üzenetet is létre kell hoznia. Ha az iménti mondat
kissé barokkos bonyolultsága elijesztőleg hatott, akkor közel járhatott a
szinkronicitás logikai megértésének valós képtelenségéhez.
A számunkra térben és időben lezajló - tehát lokális -
események megértéséhez, természetesen a valóságról alkotott - vagyis
szintén lokális összefüggések tapasztalataira épülő - antropomorf
világszemléletünket tekintjük az egyetlen lehetséges viszonyítási
rendszernek. Ez pedig szinte bizonyosan helytelen, ugyanis a
parapszichológiai eredmények világosan bizonyítják, hogy például saját
tudati tevékenységeink egy része (jövőérzékelés, telepátia,
távolbahatás, halálközeli élmény stb.) bizonyosan nem lokális
jelenségként működik. Röviden szólva, egy multidimenzionális rendszer
kisebb részeként keressük egy nagyobb egész törvényszerűségeit, amit
értelemszerűen képtelenek vagyunk felfogni. Egy találó megfogalmazás
szerint a szinkronicitásjelenségek léte egy nemlokális univerzumot
feltételez lokális jelenségekkel. Ahhoz, hogy maguk a folyamatok
megtapasztalás jellegűvé váljanak, egy olyan magasabb tudati síkon
kellene őket vizsgálni, ami talán analóg lehet a már említett
halálközeli élmények panorámatudatával - itt lehet egyidejűleg
áttekinteni egy teljes élet összes pillanatát -, vagy analóg lehet
bizonyos meditációs technikák által kiváltott tudatállapotokkal.
Az általunk tapasztalt oksági rendszerben például
elképzelhetetlen az, hogy egy okozat megelőzze az azt kiváltó okot -
pedig hát a jövőérzékelés is ezt sugallja -, vagy az, hogy egy aktuális
megfigyelés elvárása visszamenőleg befolyásolja az észlelet
kialakulásához szükséges összes anyagi eseményt (ilyen lehet például az,
amikor valaki egy autópályán az elvárásának megfelelően a várható
véletlen arányhoz képest sokkal több piros autót észlel áthaladni).
Triviális és okságilag szintén zavarbaejtő példa, amikor egy televízió
csatornáit váltogatva különböző műsorokban szinte ugyanaz a mondat
ismétlődik. A megértéshez valószínűleg közelebb vihet minket, ha
megpróbáljuk - legalább elvi szinten - feladni az oksági folyamatokhoz
fűződő megszokott tér-idő elképzeléseinket, sőt magát az okság
sorrendiségét vagy irányultságát is relatívvá tesszük, ami már egy
egymással egyszerűen tartalmi rokonságot mutató mellérendelt
eseménycsoport képét vázolja fel.
Hangsúlyozni kell azonban, hogy a szinkronicitás
jelenségek zömében az elemek között gondolati tartalmak is szerepelnek,
vagyis az eseménysorozat egymást vonzó tagjait nem lehet fizikai formák
vagy állapotok affinitásával magyarázni. Akárhonnan is közelítjük meg a
kérdést, a szinkronicitás jelensége sokkal inkább egy álomállapothoz
hasonló flexibilitású tudati valóság, mint egy konkrét anyagi
rendszerekből álló fizikai törvények által determinált materiális
valóság létét sejteti. A megoldáshoz - egykoron talán - egy olyan
pszichofizikai világkép kialakulása vezethet el minket, ami bizonyosan
nem sokban fog hasonlítani a jelenleg általános világszemlélethez.
Ami számunkra addig is fontos lehet, az leginkább
a szinkronicitásnak az életünkben, sorsunkban hasznosítható üzenete. A
parapszichológia kategorizált jelenségein túlmutató általánosabb
megállapítással élve, a szinkronicitás egyfajta holografikus módon képes
pszichés életünket a valóság legkülönfélébb rétegeiben visszatükrözni.
Ez részben sorsunk, pszichés mélyrétegeink megismerését segítheti,
másrészt, ennek szellemében a valóságteremtés öntudatlan mágiáját egy
magasabb tudatossági fokra emelheti (kiemelés: SGy). A régi idők madárjóslásának
példájára, egy kérdéshez válaszként rendelt véletlenesemény
megfigyelésével olyan információkhoz juthatunk, amelyekhez logikai úton
nem férhetünk hozzá (erről szól egyébként többek között a Tarot és az
I-Ching gyakorlata is), illetve bizonyos jövőképek vagy események
modellezésével erősíthetjük azok bekövetkezésének valószínűségét.
Mindezen folyamatok az emberi kultúra
hagyományaiban régről ismertek, ami újszerű eleme lehet a
szinkronicitásjelenségek mai "használatának" az inkább egy univerzális
törvényszerűség dogmatikus formuláktól mentes felismerése, ezzel
egyetemben a mai racionális gondolkodás számára legalábbis elfogadhatóvá
tétele. Ha pedig másra nem, arra - mint Allan Combs és Mark Holland
"Szinkronicitás" című könyvében olvashatjuk - biztosan alkalmas, hogy
szürkének és kiszámíthatónak tűnő valóságunk kulisszái mögött
megismerjük Hermészt, a Kópét, a világok közt közvetítő kozmikus
tréfamestert, akit modern világunkban már-már elfeledtünk."
[forrás: Harmonet]
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése