Az (...) észt hiis szó ’szent hely’-et jelent, a liget mellett korábban a szent kövekre, fákra és más áldozóhelyekre is használták ezt a kifejezést. A szó finnugor eredetű, megtalálható például a finn hiidenkivi ’vándorkő’ szóban. A vándorköveket a jégkorszakban a gleccserek szállították mai helyükre, ahol azóta is magányosan állnak. A természetvallást követő emberek ezeket a köveket szentnek tartották, áldozatokat mutattak be rajtuk a felsőbb erőknek. Érdekesség, hogy Észtországban az áldozókövek is műemlékvédelem alatt állnak.
/www.nyest.hu - a teljes szöveg e cikk végén
-
itt nekem az tűnt föl, h. vándorköveket említ - mit tesz a vándor? - hát: MÉN (igeként értendő: megy) - azaz menve-mendegélve vándorol... ez tehát beazonosítható a MÉNHÍR (ISTEN HÍRével MÉN!) - görögösen menhir szóval, de a fogalmával is teljes mértékben megegyező (még akkor is, ha e kövek keletkezése v. ilyen magános, álló-helyzetbe kerülése nem egyforma)!
--
menhir ‘függőlegesen felállított, durván csiszolt újkőkori kőszál’. - A breton men (‘kő’) és hir (‘hosszú’) elemekből. /szokincshalo.hu
***
A szent ligetek és a biodiverzitás
Áldozók vagy áldozatok?
A régi észt áldozati ligetek még ma is megvannak, és a
szent helyeknek kijáró tisztelet és védelem miatt az ott élő állatok és
növények is megmenekültek a pusztítástól, ami különleges élőhelyek
kialakulását, illetve megőrzését tette lehetővé. Hol vannak ezek a
ligetek és mit rejtenek?
„Ujjé, a ligetben nagyszerű”
A film címében ragozva szereplő észt hiis szó ’szent hely’-et jelent, a liget mellett korábban a szent kövekre, fákra és más áldozóhelyekre is használták ezt a kifejezést. A szó finnugor eredetű, megtalálható például a finn hiidenkivi ’vándorkő’ szóban. A vándorköveket a jégkorszakban a gleccserek szállították mai helyükre, ahol azóta is magányosan állnak. A természetvallást követő emberek ezeket a köveket szentnek tartották, áldozatokat mutattak be rajtuk a felsőbb erőknek. Érdekesség, hogy Észtországban az áldozókövek is műemlékvédelem alatt állnak.Észtországban ma körülbelül 800 szent ligetet tartanak számon, ezek egy része teljesen elhagyatott, vannak olyanok, amelyek áldozatul estek egy-egy település terjeszkedésének, és kivágták őket, de számos ligetben ma is végeznek áldozati szertartásokat. A rendező Rein Maran tízegynéhány helyet látogatott végig és filmezett le. Az alkotás azért nagyon aktuális, mert bár a természetben található szent helyekről mindig is volt tudomása a szélesebb közönségnek is, de például a tudományos kutatásban csak a legújabb időkben, Észtország újra függetlenné válása (1991) után szerepelt témaként. Épp ezért a filmnek nem csak a laikus néző számára van mondanivalója, a néprajzkutatók és antropológusok számára is fontos információkkal szolgál.
Rein Marant Észtországban elsősorban természetfilmesként ismerik. Ezenkívül dolgozott operatőrként játékfilmek forgatásán is, és tanárként is igyekszik előmozdítani az észt film ügyét a Balti Film- és Médiaakadémián. Már régóta forgat természetfilmeket, különösen az észt erdőben élő nagyvadakkal foglalkozott, többek között a jávorszarvasról és a farkasokról is készített filmet. (Észtországban jelenleg 200 egyedre becsülik a vadon élő farkasállományt.) A Szovjetunió felbomlása előtt forgatott filmjei az észt nemzeti jelképekről (füsti fecske és búzavirág) szólnak, aminek minden bizonnyal szimbolikus jelentősége volt a nemzeti identitás megerősítésében. Új filmje pedig jól összeegyeztethető az észt örökségév kultúramentő törekvésével.
Rein Maran az elmúlt években a természet és az ősi hit, valamint a népi bölcsesség kapcsolatát igyekszik megörökíteni. Legutóbbi filmje, az Üheksavägised (Molyhos ökörfarkkórók) azokról a növényekről készült, amelyeket az észtek a népi gyógyászatban alkalmaztak és alkalmaznak még mind a mai napig. A film mozgóképes növényhatározóként is nézhető. Rein Maran minden filmjéhez szakértői segítséget kér, megkeresi a téma szakértőit, és velük konzultálva, az ő magyarázataikat a narrációba beépítve mondja el, filmjeinek tehát ismeretterjesztő szerepe és figyelemfelhívó funkciója is van, műveivel a veszélyeztetett észtországi fajok vörös könyvének filmes verzióját állítja össze.
A Hiite lummus valójában két filmből áll össze, az elsőben az imádkozóhelyeket járjuk körbe, a film természetfilmjellege a hangsúlyosabb, míg a másik részben régészek és néprajzkutatók beszélnek a szent ligetek történelmi szerepéről és kulturális jelentőségéről. A második film inkább videóelőadásra hasonlít, és ismeretterjesztő szerepe van, a két rész jól kiegészíti egymást.
Rein Maran egy interjúban elmondta, hogyan született a film ötlete. Ahogy utazgatott Észtországban, megfigyelte, hogy számos hely nevében szerepel a hiis szó: Hiieallikas (Szentligeti – forrás) vagy Hiiepõllud (Szent ligeti – mezők). Kíváncsi volt, hogy a helyiek mennyire emlékeznek arra, hol van a településük mellett a szent áldozóhely, mennyire őrződtek meg ezek a ligetek. Rein Maran a szent ligeteket sajátosan az első természetvédelmi területeknek tartja, mivel ezekről az áldozati helyekről nem volt szabad semmit elhozni, és nem volt szabad semmit odavinni, így az emberek nem avatkoztak be a természeti változásokba.
A ligetek mai látogatói is betartják ezeket a régi törvényeket. Köztük sokan vannak olyanok, akik az észtek természeti vallását követik, megpróbálják összeegyeztetni a modern élettel, és átmenteni a hagyományokat a mába. A népi vallást követők szervezetet is alapítottak, Maavalla Koda néven. (A maavald szót az ősi hitűek Észtország szinonimájaként használják, a koda pedig ’otthont, sátrat, házat’ jelent.)
Csókok és kövek
A szent ligeteken kívül egyéb áldozóhelyek is fönnmaradtak, például több százéves tölgyfák és áldozókövek. Ezeket a városban is megtalálhatjuk, például az egyik legfontosabb észt szellemi központnak tekinthető Tartu Dóm-hegyén is rábukkanhatunk egy ilyen áldozati kőre, méghozzá a katedrális romjainak közelében. A kőre még ma is tesznek kisebb áldozatokat, pénzérméket és terményeket. És az sem lehet véletlen, hogy a kő a Musumägi (Csók-domb) közvetlen közelében van. Így akár szerelmi varázslás is végezhető rajta. Ugyanis a tartuiak úgy tartják, hogy ha egy pár felmászik a dombra, ott mindenképpen csókolózniuk kell. Természetesen az esküvői fotózásoknak is fontos része a hely felkeresése, amelynek során a vőlegénynek kell a menyasszonyt a dombra felcipelnie. (A Csók-dombot egyébként mesterségesen alakították ki kilátónak a 19. században egy régi bástya mellett.)
A Dóm-hegyen található áldozati kő eredeti funkciója azonban közel sem egyértelmű, vannak olyan feltételezések,
miszerint csak a 19. században kezdtek a kőnek mágikus erő
tulajdonítani, vagy legalábbis a pogánysághoz kötni. Emiatt aztán a 19.
század végén a tartui egyetem rektora meg akarta semmisíttetni a követ. A
parancs végrehajtója azonban műemlékvédő lelkületű volt, és
megsemmisítés helyett elásta a követ, amelyet aztán egy egyetemi
professzor, aki ismerte a kő sorsát, később kiásatott. Ő azt állította,
hogy a kövön található mélyedések nem pogány szertartások áldozati
rítusainak nyomai, hanem szenteltvizet tartottak bennük, és a kő ezáltal
meg van szentelve.
Ha valaki
Észtországba látogat, érdemes felkeresnie néhány régi áldozati helyet,
mert a természet szépsége mellett ezeken a helyeken talán átérezhetünk
valamit az észtek lelkületéből is, könnyebben megérthetjük
természetközeli gondolkodásmódjukat.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése